מה זה ZPD ולמה הוא חשוב להורים ומחנכים?
השבוע סיימתי ישיבת צוות בגן, גילאי שנתיים-שלוש בנוגע להענקת גבולות לילדים.
מהם הדרכים המיטיבות ביותר עבור הילדים, מהם הכלים בידי המטפלות שיעזרו לילד להסתגל לגבולות של החברה בה הוא חי?
הלמידה הזו היא חדשה עבורו.
בסוף הישיבה אמרה לי אחת המטפלות-" אני אגיד לך תאמת אני לא יודעת איך אני אגיד להם דברים כאלה, מה הם באוניברסיטה?" ואחרת- "אם ישמעו אותי ההורים יחשבו שאני השתגעתי" וצחקה.
הכלי שלימדתי כולל בתוכו 3 משפטים מאוד קצרים שמכילים בתוכם – אמפטיה, גבול ואלטרנטיבות בשביל הילד. אלו משפטים שמותאמים לילדים, קצרים, ברורים- זו לא הרצאה. ותפקיד המטפלות להאמין שהילד מסוגל להכיל את מה שמותאם לו ולא לכוון נמוך. לכן אני סומכת על הילד שגם אם אני אדבר רק טיפונת מעל לרמתו, עדיין הוא יהיה איתי בקשב, בקשר.
הילדים נתרמים מהושטת היד של המטפלים לאזור ההתפתחות הקרובה שלהם. (Zpd).
כלומר יש תרומה להתפתחותם בכך שאני תמיד אתן גירוי קצת מעל לרמתם של הילדים בכל תחום- משחק, שפה, כללים, סיפור ולמידה באופן כללי.
בכל פעם שאתם חושבים שהילד לא יבין, לא יצליח, לא ידבר אליו- נסו טיפה להוריד את הרמה אבל לא לגמרי- הישארו ברמה שטיפונת גבוה מהילד. הילדים צריכים להיחשף לדבר הבא אותו הם ילמדו וכך הם ירכשו אותו. אם לא נחשוף ונאמין בהם שהם יכולים- הלמידה גם תקרה אבל בצורה אחרת- אולי מאוחרת יותר, אולי פחות איכותית.
בסוף הישיבה אמרה לי אחת המטפלות-" אני אגיד לך תאמת אני לא יודעת איך אני אגיד להם דברים כאלה, מה הם באוניברסיטה?" ואחרת- "אם ישמעו אותי ההורים יחשבו שאני השתגעתי" וצחקה.
הכלי שלימדתי כולל בתוכו 3 משפטים מאוד קצרים שמכילים בתוכם – אמפטיה, גבול ואלטרנטיבות בשביל הילד. אלו משפטים שמותאמים לילדים, קצרים, ברורים- זו לא הרצאה. ותפקיד המטפלות להאמין שהילד מסוגל להכיל את מה שמותאם לו ולא לכוון נמוך. לכן אני סומכת על הילד שגם אם אני אדבר רק טיפונת מעל לרמתו, עדיין הוא יהיה איתי בקשב, בקשר.
הילדים נתרמים מהושטת היד של המטפלים לאזור ההתפתחות הקרובה שלהם. (Zpd).
כלומר יש תרומה להתפתחותם בכך שאני תמיד אתן גירוי קצת מעל לרמתם של הילדים בכל תחום- משחק, שפה, כללים, סיפור ולמידה באופן כללי.
בכל פעם שאתם חושבים שהילד לא יבין, לא יצליח, לא ידבר אליו- נסו טיפה להוריד את הרמה אבל לא לגמרי- הישארו ברמה שטיפונת גבוה מהילד. הילדים צריכים להיחשף לדבר הבא אותו הם ילמדו וכך הם ירכשו אותו. אם לא נחשוף ונאמין בהם שהם יכולים- הלמידה גם תקרה אבל בצורה אחרת- אולי מאוחרת יותר, אולי פחות איכותית.